8A EDB

23.06.2020
Temat: Powtórzenie materiału z zakresu profilaktyki zdrowotnej

Zapraszam Was do rozwiązania quizów, zagadek..Powodzenia

 
 
09.06.2020
  • Temat: Komunikacja interpersonalna w trosce o zdrowie.

    (ZAPOZNAJ SIĘ Z TEMATEM - W PODRĘCZNIKU GO ZNAJDZIESZ NA STR. 138-145)


    Komunikacja interpersonalna w najprostszym ujęciu mogłaby zostać zamknięta w schemacie: nadawca-komunikat-odbiorca. Wiemy jednak, że mimo tego, iż jest to model zgodny z prawdą, to nie wyczerpuje tematu niuansów związanych z komunikacją interpersonalną. Jak zwykle "diabeł tkwi w szczegółach" - poznajcie je więc i dowiedzcie się, jakie rodzaje komunikacji interpersonalnej wyróżniamy.
    Komunikacja interpersonalna to zjawisko, które towarzyszy nam od początku życia. Już pierwszy płacz noworodka jest jego komunikatem płynącym w świat, ku drugiej osobie ("interpersonalny" znaczy właśnie "między ludźmi"): "jestem tu", "zimno mi", "potrzebuję..." itp. To podstawowe narzędzie budowania i podtrzymywania relacji społecznych. Właśnie dzięki komunikacji wymieniamy się myślami, pomysłami, obserwacjami, ostrzegamy siebie nawzajem o potencjalnym zagrożeniu, prowadzimy konflikty i budujemy sojusze. Każdy z nas rodzi się z jakimś wachlarzem umiejętności w tym zakresie, ale dzięki doświadczeniom, socjalizacji i wszelakim procesom uczenia się rozwijamy zakres swoich kompetencji w zakresie komunikacji interpersonalnej. Prawdą jest, że tak jak w przypadku innych umiejętności mamy jakieś predyspozycje lub skłonności wpływające na naszą skuteczność w tym zakresie, jednak komunikacja jak każda inna kompetencja może być poddawana treningowi. Warto przyjrzeć się swoim sposobom komunikacji interpersonalnej - temu, jak kształtują naszą rzeczywistość i które jej elementy należałoby udoskonalić.
    Komunikacja jest aktem o charakterze społecznym, więc wymogiem jej zaistnienia jest wystąpienie co najmniej dwóch jednostek. Kontekst społeczny to liczba osób biorących udział w danym akcie komunikacji i kolejne determinanty tego zjawiska. Każda osoba w danym procesie komunikacyjnym ma swój sposób kodowania i odkodowywania przekazu, dlatego tak duży wpływ na cały proces mają indywidualne cechy i umiejętności. To właśnie przez te różnice akt komunikacji jest kreatywny, dynamiczny i często trudny do przewidzenia. Skuteczność komunikacji zależy również od tego, w jakim stopniu uczestnicy posługują się tymi samymi symbolami.

    Komunikacja interpersonalna: rodzaje

    Komunikacja werbalna
    Zwykle z komunikacją interpersonalną kojarzymy rozmowę. Jednak komunikat ustny jest jedynie elementem większej całości. Jego niewątpliwą zaletą jest fakt, iż daje możliwość bezpośredniego i dość precyzyjnego budowania przekazu. Pozwala również zminimalizować ewentualne zakłócenia. Zdawszy sobie sprawę, że komunikat został niewłaściwie odebrany, nadawca od razu ma możliwość sprostowania wypowiedzi, klarowania niedomówień lub niezgodnych z jego intencją interpretacji.
    Werbalny aspekt komunikacji zależy od znajomości języka obu stron oraz sprawności narządu słuchu i narządu mowy - nie bez znaczenia jest dykcja czy głośność nadawcy.
    Komunikacja niewerbalna
    Pamiętajmy, że, milczenie to też komunikat. Komunikacja interpersonalna niewerbalna zwykle przekazuje więcej niż wypowiadane słowa. Trudniej nad nią zapanować, ale to ona stanowi większą część tego, co chcemy przekazać odbiorcy. Ta część komunikacji to nie tylko powszechnie znana mowa ciała, czyli nasze gesty, postawa ciała, mimika, tiki i drobne gesty, które mimowolnie wykonujemy, ale również nasz wygląd, strój, ton głosu, zapach, kontakt wzrokowy, kontakt fizyczny, dotyk, dystans między nadawcą a odbiorcą, organizacja przestrzeni itp. Nie da się przecenić roli, jaką ta forma komunikacji pełni w relacjach między ludzkich, czasem subtelny gest znaczy więcej w interakcji niż sto słów. Ogromne znaczenie w tym zakresie mają również różnice kulturowe, każda społeczność ma charakterystyczny dla siebie arsenał gestów komunikacyjnych i intensywności ekspresji ciałem.

    Rozwój umiejętności komunikacyjnych

    Czasem, żeby usprawnić swoją komunikację interpersonalną, wystarczy odrobinę popracować nad sobą. Na rynku można znaleźć ogromną ofertę literatury i filmów zachęcających do poprawy swojej komunikacji. Warto korzystać z warsztatów i treningów, które w bezpiecznych warunkach, pod okiem specjalisty umożliwiają przetrenowanie w relacji interpersonalnej nowo poznanych sposobów komunikowania się. Jak z każdą umiejętnością, zdolności komunikacji interpersonalnej można ją rozwijać, jednak zwykle trwałe rezultaty wynikają z praktyki. Czytanie o pływaniu nie jest tym samym, co wizyta na basenie pod okiem instruktora.
    Czasem jednak może okazać się, że nasze trudności komunikacyjne nie są jedynie związane z małymi umiejętnościami, ale z głębszym problemem. Sposób, w jaki się komunikujemy z innymi i ze światem wynika z trudnych doświadczeń. Może być tak, że samodzielnie podejmowane próby albo udział w warsztacie okażą się niewystarczające. Wtedy warto udać się do gabinetu terapeuty i skorzystać z pomocy specjalisty. Czasem odkrycie przyczyn problemów w tym obszarze oraz wypracowanie nowych rozwiązań i mechanizmów wpływają na jakość życia w ogóle.

    Co utrudnia komunikację?

    Niezależnie od rodzaju komunikacji interpersonalnej, jest ona obarczona ryzykiem zniekształceń. Bariery komunikacyjne czy tzw."szumy w kanale" to czynniki, które nie dadzą się wykluczyć w stu procentach. Lista potencjalnych utrudnień mogłaby być naprawdę długa, jednak warto przyjrzeć się tym najczęściej występującym:
  • niedostosowanie komunikatu do odbiorcy;
  • używanie różnych języków, symboli;
  • pochodzenie z różnych warstw społecznych, kultur, środowisk zawodowych, grup wiekowych itp.;
  • czynniki biologiczne, na przykład niesprawny narząd mowy, słuchu;
  • stan emocjonalny nadawcy i odbiorcy, trudności w utrzymaniu uwagi;
  • zakłócenia zewnętrzne np. hałas, zbyt duża grupa osób komunikujących się, zbyt duża odległość między uczestnikami interakcji;
  • nadmiar informacji w jednym komunikacie;
  • wpływ na nadawanie i odbieranie komunikatu przekonań, stereotypów, zakresu wiedzy, wcześniejszych doświadczeń, itp.;
  • brak umiejętności przyjęcia lub zrozumienia perspektywy rozmówcy;
  • poziom zmęczenia;
  • brak spójności komunikatu itp.

Co sprzyja komunikacji?

Sztuka komunikacji, jak każda inna sztuka, wymaga odrobiny "talentu", czyli naturalnych predyspozycji czy skłonności, ale również regularnej pracy. Chcąc poprawić swoją skuteczność w zakresie komunikacji interpersonalnej, warto przyjrzeć się kilku obszarom:
  •  
  • Słuchaj aktywnie. Okaż rozmówcy swoje zainteresowanie i gotowość zrozumienia. Nawiąż kontakt wzrokowy, informuj rozmówcę o tym, że jest słuchany. Potakiwanie, dopytywanie, parafraza czy wtrącone od czasu do czasu "aha", pozwoli twojemu rozmówcy czuć się słuchanym. Oczywiście, jeżeli nie będziesz szczerze zainteresowany tą interakcją, to "mechaniczne" kiwanie głową może nie być wiarygodne i w rezultacie nie spełni swojej roli.
  • Usuwaj, ograniczaj "szumy w kanale", bądź świadomy barier komunikacyjnych. Podejrzewając, że możesz nie zostać dobrze zrozumianym mów językiem prostym, jednoznacznym, stosuj krótkie zdania. Jeżeli wiem, że mój rozmówca niedosłyszy na lewe ucho lub słabo zna język polski, a zamierzam skutecznie z nim się komunikować, to muszę wziąć poprawkę na zaistniałe bariery komunikacyjne. Mówienie w kierunku prawego ucha lub używanie prostych wyrażeń może w tych przypadkach w zupełności wystarczyć. Nie ma nic złego w upewnianiu się, czy dobrze się słyszymy lub czy właściwie się rozumiemy. Szczera chęć porozumienia zwykle jest skutecznym narzędziem.
  • Miej jasny cel i intencje komunikatu. Jeżeli nie wiem, czemu ma służyć komunikat, nie będę wiedzieć czy sam akt komunikacyjny był skuteczny. Jeżeli dana rozmowa lub relacja jest na nas naprawdę ważna, warto na chwilę się zatrzymać i przyjrzeć własnym intencjom i celom. Czasem dobrym pomysłem jest poinformowanie rozmówcy o naszym celu, może to usprawnić cały proces i ułatwiać drugiej stronie właściwa interpretację naszych intencji.
  • Ty odpowiadasz za swój komunikat. Jeżeli już znasz swój cel, jesteś świadom własnych intencji, nie unikaj również odpowiedzialności za komunikat. To może nie być ani łatwe, ani przyjemne, ale branie odpowiedzialności za swoje słowa, umiejętność przyznania się do niewiedzy czy świadomość swojej stronniczości to czynniki zwiększające skuteczność komunikacyjną. Łatwo jest powiedzieć "Ona mnie nie rozumie!", trudniej jest pomyśleć "No dobrze, to co mogę zrobić, żeby być lepiej zrozumianą?".
  • Nie oceniaj – udzielaj informacji zwrotnej. Udzielanie informacji zwrotnej, czyli przybliżanie rozmówcy naszej perspektywy i tego, jak go zrozumieliśmy sprzyja skutecznej komunikacji. Ważne jednak, aby budując ją, odnosić się do faktów i swoich uczuć, unikając interpretacji, generalizowania i oceny. Unikaj używania zwrotów typu: "Ty zawsze tak robisz", "Oni nigdy nie rozumieją". Zwykle mijają się z prawdą i są pożywką dla nieporozumienia. Korzystniej będzie odwołać się do konkretnego faktu z danej interakcji, np.: "Kiedy nie patrzysz na mnie podczas rozmowy, mam wrażenie, że mnie nie rozumiesz".
  • Warto stosować komunikat "ja", np. "kiedy mówisz do mnie takim tonem, zaczynam się denerwować" zamiast: "Zawsze mnie denerwujesz!".
  • Analiza swoich umiejętności. Często nie jesteśmy w świadomi tego, jak się komunikujemy z innymi. Dlatego też warto zrobić mały eksperyment i nagrać filmik z krótką wypowiedzią. Może się okazać, że bezwiednie wtrącamy zakłócające słówko albo wokalizę, może nadmiernie gestykulujemy lub to, co mówi nasze ciało i nasze usta są zupełnie niespójne. Zwiększenie świadomości i diagnoza zasobów i deficytów w ramach komunikacji międzyludzkiej może stanowić początek rozwoju na tym polu.
02.06.2020

Zbliżamy się powoli do mety...Dziś temat CHOROBY CYWILIZACYJNE. ( w podręczniku znajdziecie ją na stronie 129, natomiast ja jeszcze zostawię materiał do poczytania)

Myślę, że nadal prezentacja o zdrowiu może towarzyszyć.
PREZENTACJA 

A tu druga prezentacja : CHOROBY CYWILIZACYJNE

PRZYJEMNEJ LEKTURY. 

19.05.2020, 
26.05.2020


Ostatni dział: PROFILAKTYKA ZDROWOTNA.
Temat: Zdrowie jako wartość. Zasady zdrowego stylu życia.

UDOSTĘPNIAM WAM MOJĄ PREZENTACJE 
DOTYCZĄCĄ ZDROWIA (W POJĘCIU OGÓLNYM) 

I MAM PROPOZYCJĘ NIE DO ODRZUCENIA..
DLA OSÓB CHĘTNYCH 
WYKONAJ PLAKAT 
LUB PREZENTACJE MULTIMEDIALNĄ 
NA TEMAT 
ZDROWEGO STYLU ŻYCIA.  
TERMIN WYKONANIA 
28.05.2020 
(PRZED WYSTAWIENIEM PROPOZYCJI OCEN KOŃCOWYCH) 

Wykorzystaj podręcznik do edb, internet..Na końcu wykonanej pracy podaj źródła z jakich korzystaliście.

Ja zostawię jeszcze kilka linków, przydadzą się:

PRZYJEMNEJ PRACY 

12.05.2020

Dziś ciąg dalszy poprzedniego tematu i nim jednocześnie kończymy dział Podstawy Pierwszej Pomocy. (materiał w podręczniku strona114-117)
Zagadnienia na dziś:
Zapoznaj się z podanym materiałem. Zwróć uwagę, że każdy punkt jest podlinkowany.
Praca domowa: Wyjaśnij, czym jest wstrząs anafilaktyczny
(1.definicja, 2.objawy,3.czy zagraża życiu, 4jak pomóc takiej osobie)
(termin: do 15.05)


05.05.2020

Powoli zbliżamy się do końca działu Podstawy Pierwszej Pomocy.

Dzisiejszy temat: Inne groźne przypadki cz.1- zapoznaj się z nim. (podzielimy ten temat na 2 części)
PLAN JEST TAKI:
!!!zapisz temat do zeszytu i notatka wg schematu
  • definicja/wyjaśnienie pojęcia
  • objawy
  • jak pomóc
 (korzystaj z podręcznika, a także z dodatkowych materiałów tu udostępnianych, są podlinkowane)Z doświadczenia wiem, że wolicie oglądać filmy..więc kilka tam znajdziecie
W tej części skupimy się na 



28.04.2020

Po złamaniach i zwichnięciach czas na kolejne obrażenia..tym razem
zapiszcie temat do zeszytu: Oparzenia i odmrożenia.
PYTACIE, CZY MACIE ROBIĆ NOTATKĘ - ZAWSZE 👍

Dziś w temacie...obrażenia spowodowane w dużej mierze temperaturą (jej skrajnymi wartościami), chociaż nie tylko..

Myślę, że bardziej spotkaliście się/doświadczyliście pierwszego przypadku, tj. oparzenia...dlaczego?
Choćby nawet oparzenie słoneczne..🌞🌞🌞, oparzenie gorącym żelazkiem, czy oblanie się gorącą herbatą, wodą itp. Źródłem oparzenia nie musi być wcale wysoka temperatura...tu może też wkroczyć do akcji..uwaga...CHEMIA 💖😁, ponieważ często zdarzają się oparzenia spowodowane środkami chemicznymi (ZNOWU KORELACJA MIĘDZYPRZEDMIOTOWA), które mamy w domu, choćby środek do udrażniania rur..Przypomnijcie sobie czym są PIKTOGRAMY.

Czy przyda nam się tu nasz koc termiczny (folia NRC, której zasadę działania znacie) ??

Pierwsze zagadnienie..OPARZENIE 
Zwróćcie uwagę na definicję, rodzaje oparzeń, stopnie oparzeń (I-IV) oraz jak wygląda pierwsza pomoc w przypadku oparzenia (jak oszacować powierzchnię ciała, która uległa poparzeniu, na czym polega reguła trzech 15-tek?)

Drugie zagadnienie ODMROŻENIE
(co to jest, kogo dotyka, w jakich okolicznościach, jak wygląda pomoc).

Dodatkowy materiał (tekst+zdjęcia)

https://epodreczniki.pl/a/wychlodzenia-i-odmrozenia/DhjmQExXd
https://epodreczniki.pl/a/oparzenia-termiczne-i-chemiczne/DCWKeeTmy
https://epodreczniki.pl/a/oparzenia-i-odmrozenia/D10Ib6yPp

Więcej zdjęć znajdziecie w internecie...wszystko zależy od Waszej ciekawości, wrażliwości..

Z tej lekcji...NIC nie odsyłacie, proszę dać znać, że zapoznaliście się z tematem..to podstawa do obecności na lekcji.



21.04.2020
Kolejny nasz temat to: Złamania i zwichnięcia. (temat do zeszytu)

Temat w Waszym podręczniku jest na stronie 99.

I.
1.Na początek wyjaśnij w zeszycie czym jest złamanie (czym się charakteryzuje złamanie otwarte)
2. Jakie są typowe objawy złamania?
3. Jak wygląda pierwsza pomoc w przypadku podejrzenia złamania?
II.
1. Czym jest zwichnięcie i skręcenie?
2. Jakie są typowe objawy zwichnięcia i skręcenia ?
3. Jak wygląda pierwsza pomoc w przypadku zwichnięcia i skręcenia?
III.
1. Urazy kręgosłupa
2. Jakie są typowe objawy urazu kręgosłupa?
3. Jak wygląda pierwsza pomoc w przypadku podejrzenia urazu kręgosłupa?

JAK ZAWSZE ZAPRASZAM DO SKORZYSTANIA 
Z DODATKOWYCH MATERIAŁÓW I FILMÓW


PRACA DOMOWA !!!!!! 
WYMIEŃ SYTUACJE, W KTÓRYCH NAJCZĘŚCIEJ DOCHODZI DO URAZÓW KOŃCZYN.
TERMIN DO NASTĘPNEJ LEKCJI.
 



07.04.2020

Kolejny nasz temat to: Tamowanie krwawień i krwotoków. (temat do zeszytu)

Krew...to tkanka łączna płynna (trochę biologii...taka korelacja międzyprzedmiotowa) - przypomnij sobie, jakie funkcje pełni krew . krew - przypominajka
Temat jak temat, krew...jedni mogą patrzeć, inni nie..
Zrób notatkę do zeszytu, możesz posłużyć się zaproponowanym schematem:
1. Definicje: rana, krwotok (podział krwotoków), wstrząs krwotoczny ( i jego objawy)
2. Rodzaje opatrunków (osłaniające, uciskowe) - kiedy je stosujemy  ?
3. Inne zranienia.
Polecam na koniec podsumowanie z Waszego podręcznika (strona 98)

PRACA DOMOWA - ZADANIE 2 str 98..(zadanie dotyczące krwotoku z nosa) - zwrot na maila do następnej lekcji.
A tymczasem proponuje zaglądać w dodatkowe materiały:
tamowanie krwotoku, rany
Tego pana też znacie 
krwotok 
materiał pomocny przy pracy domowej :) 




31.03.2020

Zgodnie z rozporządzeniem przechodzimy do dalszej realizacji podstawy programowej.
Kolejnym tematem jest: APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY  (Zapisujemy w zeszycie)

Zwróć  uwagę na:
  • rodzaje apteczek (samochodowa, domowa, turystyczna) - każda z nich zawiera charakterystyczne elementy. 
  • Na stronie 93 w podręczniku jest zamieszczony schemat, przedstawiający wyposażenie apteczki samochodowej (przeanalizuj ten schemat). (wypisz do zeszytu, co powinno się znaleźć w apteczce)
Przesyłam dodatkowy materiał :
A tego pana już znacie :)
Tu apteczka innego Pana
i jeszcze :)

Myślę, że po takiej dawce informacji będziecie fantastycznie zapoznani z wyposażeniem apteczki pierwszej pomocy.
Uwaga PRACA DOMOWA!!! (do zeszytu) do przesłania do poniedziałku (06.04.2020)
Jednym z elementów należących do wyposażenia jest folia NRC. Poszukaj w dostępnych źródłach, na jakiej zasadzie działa owa folia NRC.


24.03.2020.
No cóż..przedłuża nam się zdalne nauczanie..w tym tygodniu (do 25.03.2020r.)jeszcze utrwalamy wiadomości, natomiast od następnego tygodnia będziemy już realizować kolejne zagadnienia z podstawy programowej.
Tym razem na tzw. tapecie Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO). Materiał do tego zagadnienia znajdziecie w podręczniku str.85-91. Rozmawialiśmy o tym, ale bardzo Was proszę o pisemną odpowiedź (w zeszycie przedmiotowym) na pytania, które znajdują się pod tematem (str. 91)...nie jest to trudne...Oprócz podręcznika możecie skorzystać z poniższych stron:

RKO dorosłych
RKO dzieci
RKO film
Pomoc niemowlę
RKO w rytm muzyki  😆
AED
W następnym tygodniu otrzymacie ode mnie ćwiczenia do rozwiązania 😎😅


Witajcie,
na poprzednich zajęciach rozmawialiśmy na temat pomocy osobie nieprzytomnej oddychającej, ćwiczyliście pozycję boczną, następnie zrobiliśmy teoretyczne wprowadzenie do pomocy osobie nieprzytomnej, która nie oddycha (RKO)...naszym następnym krokiem miało być ćwiczenie na fantomie...ćwiczenia praktyczne odbędziemy niezwłocznie po powrocie na zajęcia do szkoły.
Tymczasem poprosiłam Was o utrwalenie wiadomości i zrobienie krótkich notatek uzupełniających
z wyżej wymienionych zagadnień. Udostępnię Wam tu ćwiczenia do pobrania i uzupełnienia, następnie do odesłania na podanego maila (może być skan, zdjęcie dokument word...jak kto może).

18.03.20

Na dziennik elektroniczny wysłałam informację dotyczącą utrwalenia wiadomości z zakresu pomocy osobie nieprzytomnej oddychającej str 77-84 oraz uzupełnienia notatek.
Zachęcam to odwiedzania stron:
Bezpieczeństwo ratownika
Przytomny-nieprzytomny
Pierwsza pomoc podstawy
film1
film 2

Brak komentarzy: